Film Na svoji zemlji (1948.)

110 min

KRENI GLEDATI Na svoji zemlji

Uživaj u velikom izboru filmova i serija za samo 30 kn/mjesečno

Talijani su pred kapitulacijom, Nijemci već kontroliraju veći dio zemlje, ali partizani su snaga na koju treba računati.

1948.

110 min

HD

Slovenia

Žanr

Ratni

Produkcija

Triglav film

Prvi poratni slovenski cjelovečernji film nastao je nakon prvih srpskih i hrvatskih, ali imao je i jednu veliku prednost: primljen je u službeni program Canneskog festivala. Nije tamo dobio nikakva priznanja, međutim, već sama činjenica da se probio među svjetsku elitu, puno znači. Producirao ga je Triglav film, tada jedino slovensko poduzeće za takvu vrstu posla, a režija je povjerena Francetu Štiglicu, sudioniku partizanskog pokreta, koji je u novoj socijalističkoj republici odmah prionuo realizaciji prigodnih dokumentaraca, što mu je bila najbolja preporuka da mu povjere ovakav angažman. Scenarij je napisao Ciril Kosmač, po vlastitom romanu „Tata Orel“, koji je poslije sa Štiglicom surađivao još u dva filma, Zlatnom arenom nagrađenoj partizanskoj drami Balada o trubi i oblaku (1961.) i hvaljenoj komediji Onog lijepog dana (1962.).

Radnja filma Na svojoj zemlji započinje 1943., u malom mjestu Baška Grapa u slovenskoj Primorskoj. Talijani su pred kapitulacijom, Nijemci već kontroliraju veći dio zemlje, ali partizani su snaga na koju treba računati jer je podržava lokalno stanovništvo. Njemački časnik Kutchera (Franjo Kumer) dobro je procijenio da su mu oni najopasniji neprijatelji i zavodi teror kako bi prisilio seljake da otkriju gdje su njihova uporišta. Sve je uzalud, jer čak i majka španjolskog borca Staneta (France Presetnik), dok je vode na strijeljanje, skida cipele, kako bi posljednje trenutke provela bosa „na svojoj zemlji“. U završnici partizani dobivaju novog neprijatelja, to su „savezničke imperijalističke reakcionarne snage“, usprkos kojima će Trst biti „oslobođen“. Bar privremeno.

Debitantski film male kinematografije, u kojem su svi ključni članovi filmske ekipe prvi put obavljali taj zadatak, nema još vizualnu fakturu, koju će slovenski filmaši ubrzo potom svladati, ipak su u predratnoj tradiciji imali samo dva dokumentarno igrana filma o slovenskim Alpama, tako da će procvat u 50-im i 60-im biti hvalevrijedan podvig. Pomoćnik redatelja Jože Gale kasnije je postao jedan od veterana slovenskog filma, a direktor fotografije Ivan Marinček cijenjeni majstor svoga posla u jugoslavenskim razmjerima.

 

Autor teksta: Nenad Polimac

  

Glumci &
Ekipa

Cjelokupna ekipa filma >

Scenarij

DOP

Original music

Costume design